Deze pagina beschrijft het verhelpen van het lamme richtingaanwijzerhendel (evt. met cruissecontrol) syndroom van de klassieke Saab 900.
Na verloop van tijd wordt de richtingaanwijzerhendel bij de klassieke Saab 900 t/m '93 vaak lam. Het probleem is dan dat de hendel niet meer in de stand wil blijven staan en terugvalt in de neutraalstand.
Een nieuwe hendel bijna niet verkrijgbaar bij de dealer. Zelfs 2de hands worden ze zelden en zijn redelijk prijzig. Het is dus wel de moeite waard om een uurtje te klussen om je oude hendel weer goed te krijgen.
Het uitbouwen van de hendel geschiedt door het loshalen van twee schroefjes direct achter het stuur en één plastic schroefje aan de onderzijde van het afdekplaatje onder het stuur. Vervolgens kan het frame waaraan de richtingaanwijzerhendel en de ruitenwisserhendel bevestigd worden los worden gehaald door twee schroefjes aan de onderzijde van het frame los te draaien. Het frame kan dan voorzichtig naar beneden worden getrokken waarna de richtingaanwijzerhendel los van het frame kan worden geschroefd (wederom twee schroefjes). Bij een hendel met cruise-control moet alleen de kabel van deze bediening nog worden losgehaald.
De hendel is dichtgemaakt door middel van twee popnageltjes. Deze dienen voorzichtig met een goede maat metaalboor te worden uitgeboord, echter niet helemaal, alleen de kop. Vervolgens kan het geheel worden opengemaakt. Wrik hierbij niet te hard tussen het huis en het afdekplaatje want dan kunnen er stukken van het plaatje afbreken. Boor dus zo veel uit dat er nauwelijks gewrikt hoeft te worden. Let op uitvallende kleine delen en veertjes, doe dit bij voorkeur boven een dienblad of iets dergelijks. Vergeet niet waar alle onderdelen zaten zodat je het weer in elkaar kan zetten.
De metalen behuizing van de hendel ziet er als volgt uit:
De slijtagegeul ten gevolge van de beweging van het wieltje in de hendel is duidelijk zichtbaar. Deze slijtage zorgt ervoor dat het wieltje geen drempel meer heeft waar het overheen moet. Deze drempel kan opnieuw worden gecreëerd door het weggesleten materiaal opnieuw aan te brengen. Hiervoor zijn echter geen makkelijk toepasbare materialen. Eenvoudiger is het daarom om twee nieuwe geultjes uit te slijpen als rustpositie voor het wieltje. De locaties zijn in blauw aangegeven op deze afbeelding:
Slijp niet te veel in één keer weg en probeer na een beetje slijpen of het probleem minder wordt. Deze foto's geven een uitgeslepen behuizing weer waarmee goede resultaten zijn bereikt:
Wanneer de hendel goed genoeg in de uiterste posities blijft zitten kan het geheel weer in elkaar worden gezet. Natuurlijk moet de hendel niet zo strak blijven zitten dat het terugdraaien van het stuur naar de rechtdoorpositiede hendel niet doet terugkeren naar z'n rustpositie. Denk bij het in elkaar zetten om het wieltje en het kleine metalen plaatje voor het grootlicht. Deze laatste dient goed recht te zitten om kortsluiting te voorkomen. Test de werking van het grootlicht direct na het in de auto bouwen van de hendel om te voorkomen dat de accu wordt leeggetrokken. De hendelbehuizing dient natuurlijk dicht te blijven. Het beste is om de popnagels te vervangen door nieuwe schroeven, indien dat mogelijk is. Het grootlichtplaatje moet echter wel contact blijven maken met de behuizing. Misschien is het daarom beter om alleen de andere popnagel te vervangen door een schroef. Ikzelf heb het geheel stevig dichtgebonden met een tyrap.
De beroemde dremel.
© Jack van Beek 2010 - .