Jack's web

Reinigen van de auto

Artikel grotendeels overgenomen van de saabsite

Voor de mensen die hun auto graag goed bij willen houden hierbij een goede handleiding. Helemaal onderaan een overzicht van goede beginnerspaketten. Let wel, dit is allemaal handmatig! Je kan hiermee zelden alle krasjes er uit krijgen, daar is dan een roterende poetsmachine voor nodig. En dat kun je beter aan de echte professional over laten zoals bijvoorbeeld bij

http://www.carclean.nl

Tips

  1. Wat je vooral nodig hebt is tijd! Een haast klus werkt gewoon weg niet. je kan beter met je vieze auto wachten tot je echt tijd hebt!
  2. Zorg voor beschutting; Poetsen in de zon kan geen enkel product tegen. Ondergrond wordt te warm en zal een crime zijn om uit te poetsen.
  3. Zorg voor kwaliteits spullen.
  4. Verder is het belangrijk om in stappen te werken!


Bij deze een globale uitleg de stappen

  1. Wassen
  2. Lak reinigen & cleanen
  3. Lak voeden
  4. Lak beschermen
  5. Bijhouden
  6. kunststofdelen reinigen

1 Wassen

Het belangrijkste is, dat je eerst een rondje rond de auto loopt en in je op neemt wat voor vuil er aan de wagen gehecht is. Zitten er vliegen op? teerspetters of harspuntjes, en natuurlijk interieur en je velgen. Op deze manier weet je precies wat je te wachten staat om je auto in topconditie te krijgen.

Een goede wasbeurt vermindert de kans op swirls in goed Nederlands een wervel.

Wat heb je nodig:

Wat is er mis met een spons

Duizenden mensen gebruiken een spons om hun auto te wassen. Vaak een oude vieze die ergens onderin een aanrechtkastje ligt tussen de zemen ed. Het heeft allemaal te maken met de structuur van een spons.


Stel je nu eens voor, dat er zand en vuil op jou autolak zit. Dit zijn scherpe krassende deeltjes. Kan remstof zijn, zand of andere substanties


Als je nu een spons hier boven legt terwijl je je auto wast, dan komt in plaatje genoemde grit vast te zitten tussen je spons, en je lak!.

Hierdoor onstaan minime krasjes in de blanke lak die door het zonlicht weerkaatsen en je soort van spinnenweb in je blanke lak ziet. Genaamd Swirls.


Het resultaat van wassen met een spons en een wasstraat (daar praat ik niet eens over, welke wasstraat dan ook is schadelijk!)Al is volgens mij de wasstraat nog altijd beter als niet goed zelf wassen en ja voor de bodem na de winter bestaan weinig andere mogelijkheden

Wash Mitts washandschoenen

Washmits zijn zogenaamde washandschoenen. Deze zijn er in alle soorten en maten en ook merken. Deze handschoenen lossen de problemen op die een spons wel geeft. Zelf gebruik ik de normale washmit van Meguiars ongeveer 14,00. Deze heb ik al 100 keren gebruikt, nog steeds goed en altijd schoon te wassen. Koop geen goedkoop ding, die hebben niet de kwaliteit, en uiteindelijk koop je toch de duurdere. Dus zonde van je geld.

Terugkomend op vuil op je lak. Als je aan het wassen bent met een washmit dan absorbeert het fabricaat (microvezel of lamswol) het vuil en zorgt ervoor dat het niet op de lak mee wordt getrokken en dus zo veilig verwijderd zodat het geen krassen meer kan maken.

Note: Washmits zijn vele malen beter als een spons. Maar toch voorkomt dit niet volledig swirls te voorkomen.

Shampoo

Zoveel shampoos, welke moet ik kiezen?
Ik weet dat er een hele hoop soorten shampoo te koop zijn. Slechte, en goede. De shampoo die in wash&wax kitjes van de halfords zitten kan je gebruiken om wax van je lak te strippen. Die bieden totaal geen voeding. Sommige mensen vertellen wel eens dat ze dreft gebruiken.

Als je naar een shampoo kijkt gaat het om de volgende eigenschappen.

  1. Glijmiddel in wasoplossing - Kortom schuim! Een goede shampoo zorgt voor voldoende schuim en weekt vuil los.En met een washmit worden swirls tot een minimum beperkt. Het maakt het wassen soms zelfs leuk als je in eens een explosie van schuim in je emmer vind.
  2. Conditioners, een shampoo moet er niet voor zorgen dat je net op gebrachte was er de volgende keer eraf gestript word. Het is belangrijker om de wax laag de voeden zodat er een mooie glans achter blijft. Je kan het goed voelen na het wassen. Na het wassen behoort de lak zacht aan te voelen en niet ruw.

Met dit in gedachte zijn er best wat shampoos die hier aan voldoen. En dan komt persoonlijke voorkeur naar voren.

Emmers

Minimaal 2 emmers? liever zelfs 3

1 - voor velgenborstel en toebehoren
1 - voor shampoo emmer
1 - voor uitspoelen washmit.

Ook hierbij moet gezorgd worden dat vuil gescheiden wordt. Ik gebruik meestal lauw water. Je stopt je washmit in de emmer met sop en begint een deel te wassen belangrijk en wast de washmit daarna uit in de uitspoel emmer. Zo blijft je sop schoon en het het zand en vuil niet terug in je sop

Zie foto

Drogen

Hier nog een trucje,drogen doormiddel van water. Klinkt raar maar ik zal het uitleggen. Zolang een waterstraal 1 massieve straal is (tuinslang zonder koppeling)trekt deze het water in een groot vlak van de wagen. Waardoor er slechts een paar druppeltjes achterblijven. Ik gebruik een tussenkoppeling (€2,99) wat ook het zelfde effect geeft.


En wat er overblijft om te drogen.

Dan het drogen zelf. Een zeem, net zoals een spons, een veel gebruikt auto was hulpmiddel. Hier geldt hetzelfde als met een spons. Een eventueel achtergelaten zandkorrel is al voldoende om tussen zeem en lak een krassend effect te zorgen. Zelf gebruik ik graag een zogenaamde watermagneet. Dit is een grote microvezel doek die het water in 1 keer absorbeert en niet uitgewrongen hoeft te worden. Gewoon in zijn geheel op het lakwerk, en deze voorzichtig rond trekken. bv. Meguiars Water Magnet Drying Towel 17,95

2 Lak reinigen & cleanen

Vervolgens ga je aan de slag met het schoonmaken van je lak. Maar ik heb hem net gewassen???? Jah dat klopt, echter haal je daar niet al het vuil mee van je lak!

Door bomen, wegwerkzaamheden,industrie, diesel ed komt er allerlei soorten fijnstof en harsen in en op de lak te zitten. Om een perfecte reflectie en gladde ondergrond te krijgen moet je dus aan de slag met de zogenaamde "Klei"

Wat heb je hiervoor nodig?

(vaak als 1 kit te koop; Meguiars Quik Clay Starter Kit 22,49, Let op de klei moet je luchtdicht bewaren. Anders droogt het uit)

Hoe werkt een klei bar?

Ik lees heel vaak marketing informatie dat klei het vuil uit je lak trekt. Echter is dit een fabeltje, want door de lubricatie van de QD kan je iets niet eruit trekken als het ware. Klei is zeer licht schurend, en haalt dus de contaminatie, oude wax en vuil weg zodat er een glad en schoon oppervlakte ontstaat.

Klei is een licht schurend middel, welke als je het verkeerd gebruikt lichte waas achter kan laten. Als je kijkt naar de patenten van klei zie je dat de klei op basis is van polybutene en verschillende andere schurende bestandsdelen. De meguiars consumenten klei is mild. (Er zijn meerdere soorten uit de pro lijn welke ik niet aanraad wanneer je het nooit gebruikt hebt(agressive,extra mild). Er zijn nog meer merken, echter alle consumenten klei is mild te noemen.

Werkwijze Klei

De klei glijdt over de lak doormiddel van lubricatie van Quickdetailer (water heeft geen zin, glijd niet goed genoeg). Als de klei vuil tegenkomt wat boven op de lak ligt zal deze het eraf halen.

 

Hoe de klei te gebruiken

Bij een auto die nog nooit gekleid is heb je vaak de meeste vieze klei! dan even opnieuw kneden en je hebt weer schoon stuk welke je verder kan gebruiken.

Wanneer is de klei op dan?

Als je klei op begint te raken merk je dat aan het uiteenvallen van de klei. Moeilijk te kneden en blijft aan je vingers plakken. Dan is het verstandig 1 van je andere stukken klei te gaan gebruiken.

Na dit toch wel monniken werk is het tijd voor de volgende stap

Cleanen, swirls verwijderen, en voeden

In tegenstelling tot de detailing klei die de oppervlakte van de lak volledig reinigt is een paint cleaner een diepreiniging die doordringt in de lak en de originele kleur weer helemaal naar boven kan halen. Alle auto's zullen na verloop van tijd last krijgen van lichte oxidatie op de lak, dit is een dun laagje dat ervoor zorgt dat de lak niet meer de originele glans heeft. Sommige kleuren, bijvoorbeeld rood hebben daar aanzienlijk meer last van als andere kleuren. Ook de aanwezigheid van een blanke laklaag bepaald hoe snel en hoe ernstig de oxidatie op het oppervlak optreedt. Bij de meeste kleuren blijft de oxidatie beperkt tot een soort lichte waas over het oppervlak.

De Deep Crystal Paint Cleaner 14,39 is in staat lichte oxidatie te verwijderen en de glans weer terug te halen. Je zult zien dat de lak na een behandeling met de paintcleaner zijn oorspronkelijke kleur weer terug krijgt. Veel mensen merken niet dat de kleur van de auto verandert door vervuiling en oxidatie totdat ze de tot nu toe genoemde stappen hebben genomen.

Als voorbeeld plaats ik hieronder een foto van een Fiat Cinquecento die door een mede Meguiars gebruiker behandeld is. De bumpers en de achterspoiler waren bedekt met een flinke laag oxidatie en waren daarom helemaal wit uitgeslagen. Na een behandeling met een paintcleaner en een polish (de volgende stap) kwam de originele kleur weer helemaal terug, de bumpers waren weer net zo geel als de rest van de auto.


De achterspoiler

Veel mensen leven nog in de veronderstelling dat het regelmatig aanbrengen van een waslaagje voldoende is om de auto in een showroomstaat te houden. Niets is echter minder waar. De lak van de auto moet goed verzorgd worden om deze in topconditie te houden. Dat begint al bij het regelmatig op de juiste manier wassen van de auto,maar hoe voorzicht je ook bent met wassen, er zullen vroeg of laat helaas toch van die micro krasjes ontstaan. Die krasjes zijn met name op zonnige dagen erg goed te zien. Daarnaast zal de lak door de blootstelling aan de elementen langzaam gaan Oxideren, waardoor deze langzaam wat doffer wordt. Dit proces is vooral op rode auto's goed te zien.

Om de originele glans van de lak weer terug te krijgen moet je de oxidatie en de microkrasjes verwijderen met een polish. Het gebruik van een polish is de sleutel naar een schitterende diepe glans. Deze stap wordt door veel mensen vaak vergeten of overgeslagen, hetgeen vaak leidt tot ontvredenheid omdat het harde werk niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Niets is frustrerender dan dat je na het wassen en waxen nog steeds doffe plekken, microkrasjes en hologrammen ziet.

Een polish bevat over het algemeen miniscule deeltjes die een schurende werking hebben. Door de wrijving over het oppervlak van de lak worden de deeltjes steeds kleiner, waardoor de schuren werking steeds verder afneemt. Op deze manier is de polish in staat om krasjes te verwijderen en toch een glad en glanzend oppervlak te creëren. Afhankelijk van de staat van de lak kan er gekozen worden voor een milde of een wat aggressievere polish (bevat vaak meer en wat grotere schurende deeltjes).

In tegenstelling tot wat mensen vaak beweren hoef je niet echt bang te zijn dat je met een polish grote hoeveelheden lak weghaalt. Tenzij je een extreem grove polish lange tijd op één plek zou gebruiken is het laagje lak wat je weghaalt niet eens te meten.

Het polijsten van de lak kun je zowel handmatig als machinaal doen. Omdat veel mensen hier niet beschikken over een goede polijst machine (die grote dingen die je bij de locale doe-het-zelver koopt werken voor geen meter), behandel ik hier alleen de handmatige methode en daarvoor toe te passen producten.

Handmatig polijsten en krassen verwijderen

Begrijp de laklaag die op je auto zit!!

Het handmatig polijsten van de lak kan een behoorlijk zware bezigheid zijn. Je hebt behoorlijk wat tijd en kracht nodig om oxidatie en krasjes te verwijderen. Toch is het zeker de moeite waard om hier eens een paar uur in te investeren.

Gooi alles overboord wat je vader je ooit heeft verteld over poetsen! Want de spullen en regels zijn de laatste 10 jaar gigantisch veranderd.

Er zijn 3 dingen welke significant zijn veranderd:

  1. De moderne laklagen zijn niet meer op basis van olie maar op waterbasis
  2. Poets producenten hebben de schurende middelen doorontwikkeld voor een beter resultaat om een consistent slijpproces te garanderen
  3. Microfiber producenten zijn doeken speciaal voor poetsen gaan produceren zodat er geen krassen worden veroorzaakt en het voldoende opneemt

De high-tech lak lagen op de moderne autos verschillen van producent tot producent. Algemeen gezien zitten er op alle nieuwe autos een blanke lak laag (behalve in amerika ed) Vroeger werkte je direct op de laklaag waardoor deze snel weer op kleur kwam. De moderne auto heeft een laag primer, kleur, en blanke lak voor meer glans, kleur en bescherming.

De moderne laklagen zijn deze beter beschermd tegen alledaags gebruik, echter hebben deze wel een betere verzorging nodig. Tegenwoordig zijn rode en gele auto's goed bescherm door toevoeging van UV filters. Deze zullen dus niet roze of zachtgeel worden zoals oude volvo's ed.

De kleine krasjes swirls zullen nooit door de blanke laag heen komen en kunnen dus redelijk gemakkelijk weg worden gewerkt.

Meguiars biedt een aantal producten die je zou kunnen gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar de volgende combinatie:

De Scratch X is ten opzichte van de Deep Crystal Polish iets beter in het verwijderen van microkrasjes en oxidatie. De Deep Crystal Polish zorgt voor die hele mooie diepe natte glans.

Hoe ga je te werk?

Neem een applicatiesponsje (Meguiars Even Coat Applicator Pads 8,95) en doe daar wat Scratch X 16,90 op (een druppel ongeveer ten grootte van een kwartje). Hiermee ga je een klein stukje van de auto (ongeveer 25 x 25 cm) behandelen. De Scratch X moet je met een behoorlijk stevige druk aanbrengen totdat het bijna verdwenen lijkt te zijn. Breng nog wat Scratch X aan op de applicator en behandel de plek opnieuw, herhaal deze stap zo vaak als nodig om de lak krasvrij te krijgen. Het is gebruikelijk dat een plek meerdere keren behandeld moet worden, dus geef het niet op als je na 1 keer nog niet heel veel resultaat ziet. Wrijf de plek schoon met een doek (liefst met de Ultimate Polishing Cloth, want deze veroorzaakt geen krassen en neemt de resten polijstmiddel goed op).

Dit resultaat moet je zien te bereiken (echter zijn sommige krassen gewoonweg te diep. Ook zijn sommige lakken snoeihard)

De lak is nu als het goed is grotendeels krasvrij. Om het beste uit de lak te halen kun je nu de hele auto met de Deep Crystal Polish 14,39 behandelen. Ook hier doe je weer een druppel ter grootte van een kwartje op een applicatiesponsje. Behandel vervolgens weer een klein oppervlak met de polish. Werk de polish goed in totdat deze bijna volledig verdwenen lijkt te zijn. Neem de resterende polish weg met de Ultimate Polishing Cloth. Als je de hele auto gedaan hebt dan wordt het tijd om de beschermlaag aan te brengen.


Het resultaat moet dan ongeveer zo eruit komen te zien.

Het voorbeeld is weliswaar machinaal gepolijst, echter dit is met de hand ook te bereiken! kost wel heel veel tijd, en een tennisarm.

4 Lak beschermen

Nu een onderdeel wat iedereen wel kent. Lak beschermen!

Hier zijn een hele hoop producten voor te koop,

Pre-wax

Een wax geeft niet de meeste glans, dat geeft de voorbewerking ervan. Je hoort vaak, ik heb mijn auto gewaxed en na een week ziet hij er al weer niet uit. Ja als je waxed over een vieze laklaag, welke weinig hechting bied zal je minder lang plezier hebben van deze wax laag. Je zal dus na een korte tijd al weer buiten staan, druk bezig met je auto.

Het belangrijkste zit hem in de voorbereiding van je laklaag voor een wax of sealant. De beste voorbereiding is helemaal het 5 stappenplan te doorlopen. Dus kleien, paint clean(s)er & polish. Dan is de lak helemaal klaar om een goede beschermlaag te krijgen, en deze voor een langere tijd te behouden. Nou doe je dit niet elke week en kan je dus als je wilt bij een volgende beurt de lak met paint clean(s)er behandelen en dan is de laklaag weer klaar voor een beschermlaak. Een goede voorbereiding geeft de ware glans en bescherming van een laklaag.

Producten die dat doen:

Sealant

Langdurige beschermlagen. Een sealant is een syntetische vorm van wax. Deze hebben de eigenschappen om erg lange bescherming te bieden. Deze zogenaamde sealants bestaan uit polymeren en acryl. Hierdoor leveren ze een langdurig, glad en glanzend resultaat.

Goede sealants zijn
-Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 29,99 -Meguiars M21 32,49
-Chemical Guys Jetseal901 (ook super op velgen, kom ik later op terug)
-Carlack68

Wax

Dit is het punt wat iedereen kent! Waxen. Iedereen is begonnen met de groene schilden wax met gouden dop Of een andere vorm in de naam van valma of sonax. Op het gebied van wax zijn er de laatste jaren een hele hoop innovaties geweest.

Om bij de basis beginnen, je hebt vaste waxen (paste) en je hebt vloeibare. De basis van de waxen is de laatste jaren flink veranderd, maar het belangrijkste vooruit gegaan!

De mooiste resultaten krijg je met een wax waarin carnauba het hoofd bestandsdeel is carnauba is een wax soort die uit de bladeren van een carnauba palm (Copernicia prunifera) komen. Die heb je in 2 harde vormen, witte en gele. Gele is de meest voorkomende, de witte is een gebleekte versie Ze winnen deze wax door op de bladeren te slaan, een intensief werk, dus ook erg duur.

Carnauba heeft de eigenschap om veel glans en bescherming te geven aan een oppervlakte. Het zit overal in! lipstick, eyeliners,schoenpoets meubelpoets etc. Zelf op glazuren van taarten en snoep. Voor auto lakken wordt deze wax gemengd met kokosnootolie,bananenolie,notenolie,bijenwas en nog veel meer. Een autowax met een hoog carnauba gehalte geeft een nog betere glans en diepte perceptie. Met de bijbehorende bescherming. De wax met het hoogste gehaltedie er nu te koop is een wax van 62% carnauba en kost 15.000 euro. De hoog gehalte carnauba waxen (altijd in vaste vorm)kan je met je blote handen opbrengen! Vloeibare carnauba was kan nooit zo geconcentreerd zijn als een vaste wax vanwege de bestandsdelen die een wax vloeibaar moeten maken en houden.

de waxkeuze is dus erg belangrijk, wil je lange bescherming? Of wil je wel 1 keer in de maand even bezig zijn. Dat zijn allerlei keuzes die erg belangrijk zijn. Ik heb hier verschillende waxen staan, (9 uit mijn hoofd). Met elk een specifieke kenmerk. Maar meeste zijn in vaste vorm, en bezitten carnauba.

Merken die dit soort kwaliteit waxen leveren:

Favorieten:

Zo zijn er nog heeel heeeel veel merken! Het is belangrijk dat je je goed orienteerd, wat voor lak heeft je auto. En ook belangrijk wat voor kleur. Een zwarte kleur zal mooier worden met een bepaalde toevoeging van een bepaalde olie. Idem met metallic. Hiervoor zijn speciale exclusieve waxen te koop welke de gemiddelde poetser denk ik weinig kan schelen omdat die soms meer als 40 euro kosten. Het is ook een fabeltje dat een metalliclack laag weinig onderhoud nodig heeft, Een metallic lak heeft net zoveel onderhoud nodig als een uni lak. Kijk ook eens op de website's van de wax producenten daar vind je een schat van informatie

Als je iets gebruikt waar je tevreden over bent dan moet je dat blijven gebruiken Een goede wax koop je niet bij een halfords, maar bij een shop waar mensen er verstand van hebben. Helaas zijn dat er niet veel.

Nu over tot de techniek van het aanbrengen

ZO MIN MOGELIJK!!!!!, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Alles wat wit uitslaat is eigenlijk residu wat niks doet en eigenlijk weg gegooid product is! Zonde, want je gebruikt maar heel weinig. Je kan beter 2 dunne lagen aanbrengen als 1 dikke en als je slechte wax gebruikt slaan je rubbers ook nog eens wit uit. Enfin, zo dun mogenlijk opbrengen.

Wat heb je nodig?

Ik zie veel mensen nog met een oud t shirt, of laken poetsen. FOUT! het neemt een hoop product op, en uiteindelijk komt er niet veel meer op je lak en je handen worden vies. Veel onregelmatigheden ed! Gebruik een foam applicator 6,29 en je kan een even en mooie waxlaag opbrengen. Op een gegeven moment heb je voldoende wax of sealant in je pad zitten dat je niks extra meer hoeft toe te voegen en dus voordeliger uit bent!. Vloeibaar of vast, het moet er vasaline/doorzichtig uitzien!. Eventueel 2 lagen voor een nog betere laag!

Wanneer is mijn wax/sealant klaar?

Je leest wel eens verhalen dat mensen hun wax wel een hele dag hebben laten curen (intrekken). Dat klopt een wax moet curen. (polish, cleaners ed niet). Een waxlaag moet hechten als het ware, maar niet zo lang. Je pakt een schone vinger en haalt die over je gewaxte oppervlakte. Is het daaronder helemaal crystal helder en glanzend! Dan kan je je wax afnemen met een goede Microfiber doek. Is het smerend, beetje vettig dan moet de wax nog even curen!, en dan na een paar minuten weer dezelfde test doen totdat je wel het juiste resultaat hebt Dan kan je het afnemen.

Koop goede doeken speciaal voor poetsen (meguiars, sonus,ed) Want die zijn daar voor ontworpen. Laten een stof en krasvrij resultaat achter, en nemen in verhouding tot action doeken veel meer op. Poetskatoen, oude lappen, doe het niet . Mf doeken kan je veelvoudig gebruiken. Even in de wasmachine zonder wasverzachtiger! Ja en nu kun je genieten van een mooi glanzend voertuig

5 Bijhouden van de auto

De volgende stap in het proces is het bijhouden van je wagen. Dit is belangrijk, want zo bied je je wagen de optimale bescherming.

In het bijhouden zijn verschillende producten op de markt. In de vorm van een spraywax/sealant of een speciale detailer. Deze producten onderhouden als ware je beschermlaag. Door wassen, regen ed wordt de wax/beschermlaag aangetast. Het is belangrijk deze dus tussentijds te herstellen om een zo mooi mogelijk resultaat te behouden. Dit zorgt er ook voor dat je niet zo snel weer opnieuw je auto hoeft te waxen.

Producten die hier goed voor dienen:

Het is belangrijk eerst je auto goed te wassen zoals in deel 1 staat beschreven. Als je je wagen goed droog hebt gemaakt is het tijd om in een kort tijd bestek je wax laag te onderhouden.

Wat heb je nodig:

Hoe ga je te werk?

Je sprayed het product op je pad, of doek en dan aanbrengen op het plaatwerk. Als je direct op plaatwerk spuit heb je al heel snel een dikke, moeilijk uit te smeren laag. Deze laat je even curen (net zoals een normale wax) en wrijft hem daarna uit met een MF doek.

De Ultimate Quick Detailer werkt net wat anders. Op doek spuiten, opbrengen en met droge kant van doek meteen uitwrijven tot hoogglans. Je krijgt zo een superglad en waterafstotende coating.

Gebruikte producten

Producten die je kan gebruiken zijn hier onder genoemd. Je koopt de spullen bv. bij http://www.carclean.nl. Goede prijzen en uitstekende service!

Meguiar's

Stap 1: Wassen (Vuiligheid van de lak verwijderen)
Stap 2: Clayen (Aangekoekte vervuiling als hars, teer, industriele vervuiling etc verwijderen)
Stap 3: Paintcleanen (Dieptereiniging van de lak die doordringt tot in de poriën)
Stap 4: Polishen (Voeden van de lak, oorspronkelijke diepte en glans wordt hiermee hersteld)
Stap 5: Sealant / Wax (Beschermende laag die de lak beschermd tegen o.a. UV-straling, strooizout etc)
Sealant:
Wax:

Een sealant gebruiken is in principe een extra stap die je kunt doen maar niet per se noodzakelijk is. Een sealant is een synthetische wax op basis van polymeren. Deze is duurzamer dan een gewone pure wax en biedt dus een langere bescherming. Een sealant wordt voor de wax aangebracht!

zoals ik in de kop al vermelde heb ik een groot gedeelte van dit verhaal op de saabsite gevonden,heb hier wel wat aanpassingen in gemaakt voor de leesbaarheid ik heb de prijzen van de Meguiars site gebruikt maar deze zijn slechts een indikatie, verder gebruik ik zelf voornamelijk de Mequiar producten die ik eens goedkoop heb overgenomen op marktplaats

Het poetsen van de diverse kunstof delen

Vaak zijn de niet in kleur gespoten kunstof delen van onze auto's verkleurd zwart is bijvoorbeeld grauw geworden, dit is met het volgende mengsel zeer goed te verhelpen Lijnolie (koken)en na afkoelen met ongeveer 30% terpetine vermengen,dit nu op het kunsstof deel aanbrengen is dan weer als nieuw, PAS OP voor de lak is een crime om weer van de lak te krijgen

© Jack van Beek 2010 - .