Jack's web

Reparatie van het koplamprelais

Indien u problemen heeft met het aan en uit schakelen of het omschakelen van dim naar groot,
dan is het koplamp relais de hoofdverdachte.
Het komt zelfs voor dat de motor blijft lopen als de sleutel uit het contact is,(saab900)
Dit relais kan je vaak zelf repareren.

De reparatie

Het relais zit in het relais/zekeringkastje die bij de accu gemonteerd zit. Deze heeft een doorzichtig deksel.

koplamp rel

Het probleemrelais is de rode brede. Op de foto zit deze linksboven in het kastje.
In sommige modellen kan dit kastje anders ingedeeld zijn.
De oranje is de sensor die controleert of de lampen branden.

rel2

Het relais openen

Het openen van het relais is niet zo moeilijk, maar kan wat lastig zijn.
Er zitten twee clips welke gelijktijdig opzij gedrukt moeten worden om de inhoud eruit te kunnen schuiven.
De clips zitten in de circels.

3

Indien de clips opzij gedrukt zijn kan het binnenwerk eruit geschoven worden.

4

We kunnen nu zien dat er twee relais ingebouwd zitten en de nodige electronica die deze aanstuurd.
We gaan nu de probleempunten opzoeken. Dit zullen meestal de soldeerverbindingen zijn met de connetorstrips.
Ook de overige kunnen slecht zijn.
Op de onderstaande foto zijn de soldeerpunten van de connectorstrips omcirkeld.

5

Hier een voorbeeld van een slechte verbinding.

6

De reparatie

We gaan nu alle soldeerpunten die er verdacht uitzien opnieuw vast solderen.
Ziet het soldeer erg slecht is deze eerst met een tinzuiger verwijderen.
Pas op dat je geen soldeer tussen de eilandjes laat komen.

9

Als je klaar bent heb je weer mooie glimmende soldeerverbindingen.
Controleer of er geen sluitingen zijn ontstaan.

10

11

Plaats het relais terug in het kastje en test of de lampen nu wel goed zijn te bedienen.

© Jack van Beek 2010 - .